יום שישי, 5 באוקטובר 2007

יובל לעידן החלל


"אחרי אלפי שנות דמיון, מאות שנות חקר מדעי, ועשרות שנות ניסוי הנדסי, החל עידן החלל".


היום, ב-4 באוקטובר יחל שבוע החלל הבינלאומי. השנה, מדובר על תאריך מיוחד ביותר – 50 שנה לתחילת עידן החלל.


ב-4 באוקטובר 1957, בשעה 22:38 (שעון מוסקבה) ,המריא מערבות קזחיות ליד המושב טיורה-טאם, הטיל R-7 עם הלווין המלאכותי הראשון של כדור הארץ - "ספוטניק" .ספוטניק (ברוסית "לווין", "בן-לוויה") היה כדור מתכתי בקוטר של כחצי מטר ובמשקל של כ-80 ק"ג, שכלל שני משדרי רדיו וסוללות, כמו גם 4 אנטנות חיצוניות שיצרו את הצורה הידועה. במשך שבועיים שידר הלוויין את ה-"ביפים", שידורי רדיו פשוטים, שנרשמו על ידי חובבי רדיו בכל העולם. הוא המשיך להקיף את כדה"א עד ינואר 58, כשנשרף באטמוספרה.

שיגורו של הלוויין המלאכותי הראשון הינו ארוע מיוחד לא רק למהנדסי אווירונאוטיקה וחלל ואף לא רק לקהילה המדעית-הנדסית - אלא לאנושות כולה. כ-1,000 לוויינים סובבים את כוכב-הלכת שלנו היום והחיים המודרניים נראים בלתי אפשריים בלעדיהם. אבל התרומה של הספוטניק רחבה אף יותר. זה היה הצעד הראשון בחקר החלל, כאשר הצעדים הבאים היו שיגורו של האדם הראשון, של גששת ראשונה לכוכב לכת אחר ושיגורו של אדם לירח. שיגורו של ספוטניק דחף קדימה את המאמצים של ברית המועצות להמשיך ולקדם את חקר החלל, שהוביל לחקר מאוייש של החלל. בגללו האמריקאים הגדילו את תקציבי החינוך, הגדילו את כמות המהנדסים והמדענים וקידמו את המדע והטכנולוגיה בקרב הציבור. המורשת של הכדור המתכתי הפשוט, שהיה החפץ המלאכותי הראשון להקיף את כדה"א, עדיין איתנו.

הנני רוצה להזכיר כי שנת 2007 מיוחדת לחקר החלל בגלל שני תאריכים נוספים:
ב-12 בינואר השנה מלאו 100 שנה להולדתו של
סרגיי קורוליוב, "המהנדס הראשי", אבי תוכנית החלל הסובייטית, שניהל את שיגורו של הלווין הראשון, את שיגור הגששת הראשונה לירח ואת שיגור האדם הראשון לחלל. הוא שרד בתנאים קשים של מחנה עבודה, ידע לנהל מפעל אדיר מימדים תוך לחץ גבוה מן האנשים שמעליו, קיבל החלטות גורליות ותרם תרומה אדירה לחקר החלל.

כמו כן, ב-17 לספטמבר מלאו 150 שנים להולדתו של קונסטנטין ציולקובסקיי, מדען וממציא, חלוץ בתחומי חקר הטיסה והחלל. למרות שרכש את השכלתו בכוחות עצמו ושימש כמורה באזור כפרי, הוא כתב את העבודה המודפסת הראשונה על ספינות אוויר, תיאר את המבנה של מטוס חד-כנפי שאומץ כעבור 20 שנה, תיאר את עיקרון השימוש בכרית אוויר, הגה את השימוש במנוע רקטי לתנועה בחלל ושימוש בטילים רב-שלביים.


ריכוז קישורים מומלצים:


  • בלוג שהוקם במיוחד בשביל הארוע (קישור).

  • לקרוא בפירוט על הלוויין הראשון אפשר כאן. עוד אתר מקיף על הספוטניק - כאן.

  • הודעת TASS וכתבה ב"קומסומולסקייה פראבדה" מ-6.10.57 [רוסית].

  • דיון בפורום פרש - עם פרטים על האירוע ועל כנס בישראל לכבודו - כאן.

  • דיון בפורום חלל ולוויינים - כאן .

  • ידיעות נוספות בעברית: הידען, YNET, NRG.

אין תגובות: