יום רביעי, 2 באפריל 2008

FameLab


לאון מינץ

FL הינו אירוע מדעי מיוזמת ה-British Council המיועד לקהל הרחב. במסגרת אירוע זה, סטודנטים לתארים גבוהים מציגים את נושא המחקר שלהם במשך שלוש דקות תמציתיות ומלהיבות.
הטכניון הוא המוסד היחיד בארץ שמציע לזוכה במקום הראשון פרס כספי בשווי חצי מלגה (3000 ש"ח).
המנצח יסע לאנגליה לסדרה שלמה של תכנים שטרם נקבעו סופית...

הייתה נציגות של הפקולטה הן בקרב המציגים (ויקטור צ'רנוב) והן בקרב השופטים (דני וייס), כמתואר להלן...

The British Council

ה-BC הוא הנציג הבינ"ל של אנגליה ב-110 מדינות בעולם, ומטרתה קידום התרבות הבריטית בעולם. ה-BC קיימת בארץ מזה 65 שנה והחלה את דרכה בהקמת ספריות באנגלית. כיום ה-BC פועל בכיוון הציבור הרחב.
הרעיון ל-FL נולד באנגליה במטרה לעודד צעירים לספר על המחקר שלהם ולעורר השראה בציבור.
סוניה פלדמן (BC) מסכמת שהמטרה העיקרית היא:
"Finding the space to do something together"

בתחרות הארצית של FL שנה שעברה זכה רועי צזנה (ננו-טכנולוגיה) במקום השני. רועי מספר כי התחרות אינה אירוע חד-פעמי: ממשיכים לסדנת תקשורת ולומדים להציג מדע בטלויזיה ובציבור. ללא "הסברה" זו הציבור לא ידע מה נעשה עם כספי המסים שלו.

חוקי התחרות

כל מתחרה עולה לדבר 3 דקות והאביזרים שמותר להעלות לבמה הם רק כאלו שניתן לשאת על הגוף.

נועה, ביו-רפואה: תנועת הסחיטה של הלב, או: הקשר המופלא בין מבנה הלב לתפקודו

החלק העליון והתחתון של הלב מסתובבים בכיוונים מנוגדים בצורת סחיטה. בשלבים התחלתיים של מחלת לב, ללב קשה לצאת מפעולת הסחיטה, ובשלבי מחלה מתקדמים פעולת הסחיטה נעלמת לחלוטין. לב כזה כבר אינו אליפטי אלא בעל צורה של כדורסל "שמן". מטרת המחקר הינה לזהות את המחלה בשלב מוקדם באמצעות סריקות אולטרה-סאונד על מנת לסייע לרופאים באבחון.

טל דניאל, מדמ"ח: המהירות הבלתי-נסבלת של מנוע החיפוש המהיר בעולם

הטריק של מנוע החיפוש הוא יצירת אינדקס מבעוד מועד מתוך המידע הנמצא ברשת האינטרנט ושמירתו בצורת מילון. כאשר מנוע החיפוש מקבל שאילתה, הוא ניגש למילון ומספק 10 תוצאות ראשונות. חיפוש מספר מילים בשאילתה אחת הינו הצלבה בין שאילתות בדידות.

רביד ברק, פיזיקה: הרכבה עצמית

מערכות פיזיקליות אוהבות להיות במינימום אנרגיה. אפשר לנצל תכונה זו בכך שנגרום למצב מינימום האנרגיה להיות המצב שאנו רוצים.

גדי אלכסנדרוביץ', מדמ"ח: הבעיה של מונטי הול

בשלב הראשון של הבעיה, ההסתברות לנחש נכון הינה 1/3, כי אנו בוחרים רק דלת אחת. ההסתברות המשלימה (כי אנחנו כאילו בוחרים בשתי דלתות) היא 2/3. לכן כדאי להחליף דלת – יש 50% יותר סיכוי לזכות.

ערן טוק, תעשיה וניהול: רשת האינטרנט הסמנטית

כשמחפשים במנוע חיפוש 'כיצד מגיעים מירושלים לטכניון' מקבלים את פרוטוקול הכנסת לתקציב הטכניון. אנו רוצים שהאינטרנט ייצג מידע ולא סתם אוסף של מסמכים, ובמילים אחרות: המשמעות האמיתית של דברים. כלומר שיתקיים זיהוי של 'דף העוסק בקו אוטובוס'.

ויקטור צ'רנוב, אוירונוטיקה: מפרשים סולריים לחלליות

חלליות כיום מצוידות במנוע רקטי, והבעיה היא שהדלק נגמר בשלב מסוים. העקרון של מפרש סולרי דומה לעקרון של מפרש אוויר: העברת תנע בין חלקיקים אל המפרש. המפרש הסולרי יקבל את התנע מהאור המגיע מן השמש. ההבדל הוא בסדר גודל של התנע: לחללית בגודל אוטו צריך מפרש בגודל מגרש כדורגל.

עמית קני, אזרחית: האם דלקים ביולוגיים גורמים לאפקט החממה?

ביו-דלקים הם צמחים שגודלו במיוחד לצורך שימוש כדלק. יער האמזונס אינו ריאה ירוקה במובן של ייצור חמצן מכיוון שאינו יוצר חמצן מעבר לכמות הצריכה העצמית שלו. החמצן שאנו זקוקים לו נוצר על ידי הצמחים שאמו מגדלים כמזון, כך שנוצר מעגל סגור שבו האדם מספק פחמן דו-חמצני והצמחים את החמצן. אם כן, צמחים הנועדו לדלק אינם מייצרים פד"ח "מיותר".

ירון פוקס: האם הילדים שילדתי הם באמת שלי?

בכל אדם יש תאים של האמא שלו. במהלך הריון תאים של האם יכולים להשתלט על איבר הרבייה של העובר, כך שמבחינה גנטית הדור השלישי יהיה תואם לדור הראשון ולא לדור השני. "כימרה"!

רים תעא, רפואה: הדרך לחיסול גוש סרטני

גוש סרטני, כמו כל קבוצת תאים, צריך מזון כדי להתקיים. צריך לייצר כלי דם חדשים כדי להזין את עצמו. הפתרון: סוס טרויאני. כלי הדם בנויים מתאי אנדותל, ולכן מזריקים תאי אנדותל, אך עם שינוי קטן שבעזרתו הם מסוגלים להפוך חומר X לחומר Y. הגוש הסרטני מושך את התאים הטרויאנים אליו, והחיסול מתחיל.

אין תגובות: