יום ראשון, 8 בפברואר 2009

באוויר העולם

ולדימיר קרפ

לא פחות מאשר הדברים הנשארים באוויר, הגיליון הנוכחי של "באוויר העולם" יעסוק בדברים שלא הצליחו להישאר באוויר, אולי כתזכורת לכולנו להקפיד ולעשות עבודה וטובה, ואולי שיש דברים אותם לא ניתן למנוע עם כל הרצון הטוב.

זה התחיל בנובמבר שעבר כשמטוס F-15C של המשמר הלאומי האווירי של מדינת מיזורי בארה"ב התפרק באוויר בזמן טיסה. הטייס הספיק לנטוש, אך נחבל קשות בזמן הנטישה. החקירה הראתה שהסיבה להתפרקות הייתה כשל מבני של קורת אורך בגוף המטוס. ייתכן והדבר נבע מפגם באותו המטוס הספציפי, אך בחיה"א האמריקאי קרקעו את כל המטוסים מאותו הדגם לזמן ממושך, והתחילו לזעוק לקונגרס על הצורך בקניית מטוסים נוספים מדגם F-22 שיחליפו את מטוסי ה-F-15 שנעשה בהם שימוש רב במשימות הביטחון השוטף בעוד והמטוסים ההולכים ומזדקנים. עד כה לא אושר תקציב נוסף, וצי החמקנים החדשים עומד להגיע ל-183 מטוסים בלבד.

התגלתה הסיבה להתרסקות נוספת - מפציץ חמקן מסוג B-2 באי גואם בסוף פברואר השנה. הסיבה הייתה הימצאות מים במספר חיישני המטוס, דבר אשר גרם למערכת השליטה לקבל נתונים שגויים על מהירות הטיסה, ולתת היגוי לגלגול ו"אף למעלה" מוגזם בהמראה. כתוצאה מכך המטוס הזדקר והתרסק. לאחר שלא הצליחו להשתלט על המטוס, נטשו אותו שני הטייסים ונחתו לאחר שסבלו מפצעים. התרסקות זו היא הראשונה למטוס מסוג זה, אחרי 75,000 שעות טיסה ללא התרסקויות ב-20 שנות שרותו. מחירו של מטוס B-2 הוא 1.4 מיליון דולר.

B-2
מפציץ אמריקאי נוסף התרסק לאחרונה, הפעם מדגם ה-B-52 הוותיק, גם הוא בסמוך לאי גואם. ב-21 ליולי המטוס יצא לטיסת אימונים, אך התרסק עם כל אנשי הצוות על הסיפון. הסיבות המדויקות לתאונה לא ידועות, אך ההתרסקות שברה רצף יוצא דופן של הפעלה בטוחה, שכן הפעם האחרונה בה התרסק מטוס מדגם זה הייתה בשנת 1994, אז התרסק מטוס שהתכונן לתצוגה אווירית עקב טעות אנוש.
B-52H
אולי במקריות תזמון מעניינת, באותו החודש התחילו בהוצאה משירות של 18 מטוסי B-52H, הדגם היחיד של המטוס שעדיין בשימוש. בסופו של עניין יישארו בשירות האמריקאי 76 מטוסים כאלו בלבד. הטיסה הראשונה של מטוס B-52 התקיימה בשנת 1952, ודגם H, החדש ביותר, נכנס לשירות בשנת 61'.

שני המקרים הללו מסכמים שנה לא מוצלחת למפציצים האמריקאים ומצטרפים לאיבודו של מפציץ מדגם B-2B באפריל. המטוס שחזר מטיסת אימון עלה באש לאחר נחיתתו בבסיס בקטאר, ועל פי דיווחים נשרף כליל, לאחר שהתחמושת שנשא התפוצצה. לצוות שלום.

חיל האוויר החליט להחליף את מטוסי ה"צוקית" (פוגה מאגיסטר) הותיקים במטוסי T6 מתוצרת "הוק ביצ'קרפט" האמריקנית. המטוסים החדשים ישמשו לאימון פרחי הטיס בשלבים המתקדמים של הקורס, וכן ירכיבו את הצוות האווירובאטי של חיל-האוויר. אם תאושר העסקה, צפוי מטוס ראשון להגיע לישראל כבר בחודשים הקרובים.
T6
מטוסי ה"צוקית" יוצרו והגיעו ארצה בראשית שנות ה-60, ובנוסף להחלפת מטוסים ישנים בחדשים, העסקה צפויה להוזיל את עלויות התפעול של טיסות האימון בצורה משמעותית. המטוסים החדשים מסוגלים לבצע טיסה אווירובטית מלאה ומצוידים במערכות ניווט משולבות GPS, תא טייס מדוחס וכיסאות מפלט.

לווין ששיגרתם התקלקל, מסרב לענות לפקודות, ועומד ליפול בחזרה לכדור הארץ. מה אתם עושים? אם אתם ארה"ב, אתם יורים בו. וכך קרה שלווין ריגול ששוגר ב-2006 החל לאבד גובה. ממשלת ארה"ב, בטוענה שמיכל ההידראזין שעל הלווין עלול להיפרץ ולסכן אנשים באזור הנחיתה (שלא לדבר על הסכנה הגדולה יותר לחשיפת הטכנולוגיה הסודית שבלווין במידה וייפול במדינת אויב) הורתה לצי האמריקאי ליירט את הלווין. הימאים נענו לקריאה, ובפברואר השנה הלווין יורט ע"י טיל SM-3 ששוגר מספינת הטילים USS Lake Erie. המעניין בדבר הוא שהטיל נועד במקור ליירט טילים בליסטיים, אך הפרשה שימשה גם להוכחת יכולת הטיל ליירט עצמים בחלל.
SM-3 start from USS Lake
בסוף יולי הוצג לציבור מטוס ה-White Knight 2, ממשיכו של הWhite Knight- בתוכנית החלל הפרטית של חברת Scaled Composites. המטוס ישמש "ספינת אם" לשיגור מטוס החלל Space Ship 2, שמיועד לשאת תיירים למסלול תת-אורביטלי נמוך (כ-110 ק"מ).
טיסות מסחריות צפויות להתחיל אחרי ניסויי טיסה, לקראת 2010, ובשלב הראשון ישלמו נושאי החלל הנלהבים ,000$200 על טיסה בת שעתיים וחצי. לאחר מכן המחיר צפוי לרדת לכמה אלפי דולרים בודדים.
והבטיחות? לדברי מתכנן המטוס, ברט רוטאן, "[המטוס] מתוכנן להיות בטוח לפחות כמו מטוס נוסעים משנות ה-20. אל תצפו לרמות בטיחות של מטוסים בני ימינו שהתפתחו במשך 70 שנה".
White Knight 2
ובעוד שאחדים מבני הכוכב שלנו חושבים איך לצאת מהאטמוספרה, ביפן דווקא חושבים איך לשגר משהו בחזרה. ליתר דיוק, איך לשגר בחזרה משהו העשוי מנייר. מדענים מהפקולטה לאווירונאוטיקה באוניברסיטת טוקיו תכננו ובנו מטוס מנייר מיוחד עמיד לחום, ובחנו אותו במנהרת רוח שמהירויות של מאך 7 וטמפרטורות של 230 מעלות צלסיוס. התכנון הוא לשגר מטוסי נייר רבים ממעבורת חלל, בתקווה שינחתו בשלום על היבשה, ויצליחו להגיע בחזרה למעבדות האוניברסיטה בעזרת אנשים נדיבים. טרם נקבע תאריך לשיגור שכזה.


אין תגובות: