יום חמישי, 11 בדצמבר 2008

סמינר: ‫גישת פער ידע לבקרת להקת כלי טיס בלתי מאוישי‬ם תחת תנאי אי-וודאות חמורי‬ם

איתי סיסו


עבודת מחקר לקראת תואר מגיסטר
בהנחיית ד"ר טל שימא ופרופ' יעקב בן-חיים

שיטת פער-ידע היא שיטה לא הסתברותית לקבלת החלטות בתנאי אי-ודאות חמורה. השיטה מתבססת על גישת מקסום החסינות לכשל (המוגדר ע"י קריטריו מסוים) בהינת אי-ודאות חמורה בנתוני ההתחלתיים. אחד ההבדלים המרכזיים בין גישה זו לפרדיגמות רווחת בבעיות מהסוג המוצג הוא אי-הנחת התפלגות הסתברותית כלשהי של השגיאה בנתונים ההתחלתיים. במחקר זה נבחנה תרומת גישה זו בחיפוש מטרה נייחת ע"י מספר כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים). התרחיש הנדון כולל מספר תאי שטח, מרוחקים אחד מהשני, אשר באחד מהם שוכנת המטרה. קיים מידע הסתברותי לא ודאי על הסיכוי להמצאות המטרה בכל אחד מתאי השטח (למשל ע"י תצפיות עבר). על סמך מידע זה נרצה לתכנת משימת חיפוש של מספר כטב"מים באותם תאי שטח הכוללת את סדר החיפוש וזמן השהות בכל תא עבור כל כטב"מם. השוואה בין גישת פער ידע לגישת מיקסום תוחלת התועלת נבחנה אנליטית במקרה מופשט חד-מימדי וכן נומרית במקרים מורכבים יותר, ע"י שיטות דטרמיניסטיות וסטוכסטיות (אלגוריתם גנטי). בסמינר יוצג תיאור מתמטי של שיטת פער ידע ויישומו לבעייה הנדונה. כמו כן ידון נושא שקלול התמורות (חסינות לכשל אל מול תוחלת התועלת) ויוצגו תוצאות נומריות.‬

ההרצאה תתקיים ביום רביעי כ' בכסלו תשס"ט (17.12.08)
שעה 16:30
בנין אוירונוטיקה חדר 241
כבוד קל יוגש לפני ההרצאה
המשך...

יום חמישי, 13 בנובמבר 2008

יום זרקור של תעשיה אווירית

התעשיה האווירית תקיים יום זרקור ביום ד' הקרוב, 19/11/08
המשך...

תוצאות הסקר על אופי הפקולטה

להלן פילוג ההצבעות:
  • 14 (10%) אין שום סיבה להתגאות ביישומים שדווקא גורמים להרג אנשים.
  • 32 (23%) אין שום סיבה להכניס פוליטיקה לפקולטה. ה'חץ' הוא הישג טכנולוגי כחול-לבן, ואין שום סיבה לא להתגאות בו.
  • 91 (66%) להוריד את החץ? אני חושב שצריך להביא גם מטוס קרב כדי שנוכל להבין את טיס 2 יותר טוב.
סה"כ 137 הצבעות.

הנכם מוזמנים להביט שוב בפוסט ההסבר.

המשך...

מהנדסים ללא גבולות - מפגש חגיגי לפתיחת השנה

יום ד', ה-19 בנובמבר, שעה 17:30

תוכנית המפגש:
  • 17:30-18:00 התכנסות וכיבוד קל
  • 18:00-18:15 דברי פתיחה
  • 18:15-18:45 הרצאה בנושא "יישומי תסיסה אנארובית וייצור ביוגז בארצות מפותחות ובארצות מתפתחות", מרצה: ד"ר שלמה קמחי, מדען איגוד ערים בית נטופה
  • 18:45-19:10 הרצאה בנושא פיתוח מערכות למחזור םסולת ולשימור סביבתי בקהילה הבדואית בנגב. מרצה: אילנה מועלם, מרצה במכון ערבה
  • 19:10-19:30 הצגת התוכנית השנתית של שלוחת הטכניון בארץ ובחו"ל

המפגש יערך באולם המליאה, בנין רבין, קומה 7
יום ד', ה-19 בנובמבר, שעה 17:30
מוזמנים סטודנטים, אנשי סגל ואנשי מקצוע חיצוניים
אין צורך בהרשמה מוקדמת

המשך...

יום שלישי, 11 בנובמבר 2008

לחברת הייטק דרוש/ה סטודנט/ית לאוירונאוטיקה

מס' משרה: 10110801

  • סטודנט/ית בסמסטר 6-8 או סטודנט/ית המתחיל/ה תואר שני
  • ידע בשפת C- הכרחי, C++- יתרון.
  • רקע בתחום דינאמיקת מסוקים – יתרון
לפרטים יש לפנות אל יחידת התעסוקה המקצועית ואיאסט"א (בניין פישבך) בצירוף קורות חיים וגיליון ציונים

ימי קבלת קהל: א'-ה' בין השעות: 12.30–10.30 (או בתאום מראש)
טל': 5915, 4240, 2536; פקס: 5769

המשך...

יום רביעי, 5 בנובמבר 2008

The 23rd Annual Symposium of the Israeli Section of the Combustion Institute ICS-2008

We would like to invite you to participate in the 23rd Annual Symposium of the Israeli Section of the Combustion Institute, ("Israeli Combustion Symposium" ICS-2008), to be held on Thursday, December 25, 2008, Hanuka 5769, in the Faculty of Aerospace Engineering of the Technion – Israel Institute of Technology, Haifa, Israel. The objective of the symposium is a get-together of scientists, students and engineers in the field of combustion, for exchange of information. There will be oral and poster presentations, as well as optional laboratory tours. We anticipate a fruitful and enjoyable meeting.
Faculty advisors are very much requested to encourage their students to participate.

http://ae-www.technion.ac.il/events/ics.pdf
המשך...

יום שלישי, 4 בנובמבר 2008

סמינר: רעיון חדש ליישום קתודת פליטת שדה עבור הנעת חלל חשמלית

יגאל קרונהאוז

עבודת מחקר לקראת תואר מגיסטר
בהנחיית פרופסור משה גלמן ודר' אלכסנדר קפולקין


מערכות הנעה חשמליות כיום משתמשות בקתודות תרמיוניות עבור הספקת אלקטרונים לצורך פעולתם, קתודות בטכנולוגיה שונה ,מסוג פליטת שדה מבטיחות להיות בעלות ביצועים טובים יותר. הקושי בשימוש בקתודות אלה הינו בצורך לשמור על פוטנציאל חשמלי נמוך, למשל בהנעה מסוג אפקט הול. עבודה זו מציגה גישה חדשה לתכנון קתודה העושה שימוש במערכת האצה-האטה במקום באלקטרודה מיניאטורית יחידה בעלת פוטנציאל נמוך אשר גוררת הפסדים. במערכת החדשה ישנה אלקטרודה בעלת פוטנציאל גבוה המשמשת ליצירת שדה חשמלי חזק הגורם לפליטת אלקטרונים מננו שפורפרות הפחמן, לאחריה ישנה אלקטרודה נוספת בעלת הפוטנציאל הנמוך. הקתודה הכוללת הינה מורכבת ממספר רב של תת קתודות אשר כל אחת מספקת 1 מיליאמפר. התנהגות החשמלית של תת קתודה נבחנה בצורה אנליטית ע"י מודל חד מימדי. אופטימיזציה של המערכת הושגה ע"י שימוש בתוכנת סימולציית חלקיקים מסחרית שבה נבנה מודל בעל סימטריה צירית עבור תת קתודה כזו, כאשר המודל הממוחשב כולל אפקטים של פליטת שדה ויוניזציה של גז הקסנון.


ההרצאה תתקיים ביום רביעי י"ג בכסליו תשס"ט (10.12.08)
שעה 16:30, חדר 241
כבוד קל יוגש לפני ההרצאה
המשך...

יום ראשון, 2 בנובמבר 2008

הצעת עבודה

דרושים סטודנטים בעלי ממוצע 80 ומעלה לשתי משרות בפקולטה, בסמסטר חורף תשס"ט בהתאם למפורט להלן:
  1. מדריך לניסוי מדידי עיבור בקורס שיטות ניסוי, בימי ב' בין השעות 11:30-15:30 ,כולל בדיקת דוח"ות .
  2. יועץ לסטודנטים בחוות המחשבים הפקולטית כ- 5-6 ש"ש - נדרש ידע בתוכנות אופיס, סוליד, מטלב, מייפל ומערכת לינוקס .
המעוניינים במשרות מתבקשים לפנות בהקדם להניה.
המשך...

יום חמישי, 30 באוקטובר 2008

Airbus Fly Your Ideas Challenge

הזמנה להשתתפות בתחרות סטודנטים המאורגנת ע"י חברת Airbus בנושא ידידותיות לסביבה

חברת Airbus הכריזה על תחרות סטודנטים בינלאומית שמטרתה:

"Develop creative ideas that can shape the future of aviation and deliver a further reduction in the industry's impact on the environment."

התחרות פתוחה לקבוצות בנות 3-5 סטודנטים, הלומדים לתואר ראשון, שני או שלישי ונושאת פרסים כספיים מכובדים.
לתחרות מספר שלבים, והיא מתחילה כעת ומסתיימת ביוני 2009. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר:


סטודנטים שירשמו לתחרות ויציעו נושאים מעניינים במיוחד שיתאימו למקצוע הבחירה "פרויקט ניסוי (085156)", יוכלו להגיש בקשה לבצע את העבודה גם במסגרת זו.

על המעוניינים לפנות בהקדם לפרופ' אהוד קרול (חדר 209, שלוחה פנימית 3813, kroll@aerodyne). לוח הזמנים צפוף למדי, ויש להתחיל לעבוד בתחילת נובמבר.
המשך...

יום שישי, 24 באוקטובר 2008

דרושים סטודנטים לפרוייקט מצויינות חלל

מסלול - פורום סטודנטים לקידום חקר החלל

גם השנה, כמו ב – 6 השנים האחרונות, ממשיך פרוייקט מצויינות חלל בו מדריכים סטודנטים מהפקולטה לאוירונוטיקה תלמידים מצטיינים בבתי הספר בצפון הארץ.
  • הדרכה מקדימה ותכנית לימודים תינתן לכל סטודנט.
  • עדיפות לסטודנטים מסמסטר 3 ומעלה.
התכנית כוללת:
  1. קבלת מלגה השווה ל-60% משכר לימוד של שנת לימודים אחת.
  2. זכאות למלגת דיקן.
  3. החזר הוצאות נסיעה.
  4. הדרכה ל-שעתיים, אחת לשבוע, באחד מביה"ס בחיפה והסביבה ובצפון. ההדרכה בנושאי חלל ותעופה.
  5. הלימוד בכיתות הוא במסגרת תכנית העשרה של משרד החינוך לתלמידים מצטיינים. כל סטודנט ידריך ביחד עם מורה הכיתה.

למידע נוסף והרשמה לפרוייקט: רן קדר, רכז הפרויקט (מייל: sranqe)

ראיון יתקיים ב-28 באוקטובר בשעה 14:00 בחדר 150.

שאלות נפוצות לגבי הפרויקט

מהי תקופת הלימוד? האם זה לאורך הסמסטר או לאורך כל השנה?

תקופת הלימוד הינה לאורך כל השנה. הפגישה הראשונה תהיה ראיון היכרות והכנה לשנה הקרובה. מאוחר יותר תהיה פגישה ובה קצת סקירה בנושאי חלל ופגישה ראשונה עם המורים.

האם ניתן להתחלף בביה"ס במהלך השנה?

להתחלף במהלך השנה זה ממש לא רצוי אבל זה ייתכן במידה והביה"ס יוצא מהפרוייקט מסיבה כלשהי או נוסף ביה"ס חדש או אפילו סטודנט/ית עוזב/ת (מאוד לא רצוי) מסיבות כלשהן.

האם ישנה התחשבות בנושא בזמן תקופת בחינות ובחני אמצע? (ואני לא מדבר רק על הקורסים הפקולטיים)

אכן ישנה התחשבות בתקופת הבחינות. קחו בחשבון שאתם עובדים ישירות מול בית הספר ומול המורה שהיה סטודנט בעצמו. מניסיון - יש התחשבות רבה ולא רק בנושא הבחינות אלא בכלל. במקרה הכי גרוע, אם תפספסו פגישה תשלימו אותה אחר כך או שפשוט תתנו יותר שעות בפגישה הבאה. צריך רק לדבר עם המורה ותסגרו הכל.

האם ברגע שנתתי OK אני מחוייב? או שאני יכול לבוא לניסיון ולראות איך זה?

ברגע שהסכמת אתה מחוייב אתית, כלומר, אתה לא חתום על משכנתא אבל מן הראוי הוא שלא תתחיל לשחק פעם בפנים - פעם בחוץ. אני גם בטוח שאתה תהנה מן הפרוייקט כל כך שתרצה להמשיך לשנה הבאה. כל הסטודנטים בשנתיים האחרונות רצו להמשיך לשנה הבאה, כולל אלה של טבריה וכרמיאל.

איזו הכשרה אנו מקבלים?

ההכשרה שאתם מקבלים היא פגישה מקדימה אחת עם המורים, אחת עם שייקה (בטכניון) שהוא מרכז חומר הלימוד ואחד האנשים הכי נחמדים שאני מכיר ומס' השתלמויות במהלך השנה. בכל אחת מן הפגישות נעבור על חומר הלימוד ונתעדכן בנעשה.

מה סוג התלמידים שהשיעור מועבר להם? האם אלו תלמידים "בעייתיים" או ריכוז של התלמידים ה"טובים" - כלומר, מהי רמת המשמעת שצריך לצפות לה?

הפרוייקט עובד עם תלמידי תכנית המצויינות - תלמידים מצטיינים. אתה תקבל את הטובים שבתלמידים, השיעורים הם
שיעורי העשרה ולא חלק מתכנית הלימודים ככה שהם נחשבים שיעורי כיף ונראים בהתאם. בעיות משמעת כמעט ולא יהיו לך. אל תשכח שאתה מלמד ביחד עם מורה הכיתה.

מניסיונך, כמה זמן ת'כלס כולל נסיעות וכולל הכל צריך להשקיע בשביל זה? (נניח ואני אהיה בטבריה)

סטודנט שלימד בטבריה: "אני הייתי בטבריה שנה. ראשית אני יכול להגיד לך שמאוד נהנתי. הייתי לוקח אוטובוס לצ'ק פוסט ומשם מונית שירות לטבריה. המונית שירות הייתה מגיעה לטבריה תוך 50 דקות בהן בד"כ למדתי לאיזה מקצוע. הביה"ס נמצא קרוב לכניסה לטבריה ולכן ירדתי שם והלכתי עוד קצת ברגל או שבאו לאסוף אותי מהביה"ס (אחד המורים). לאחר הלימוד חזרתי באוטובוס. סה"כ: הגעה לצ'ק פוסט ומונית שירות לטבריה - לא יותר.
תוך כמה נסיעות אתה מתאם עם הביה"ס את ההגעה שלך והכל זורם יותר מהר. כמה פעמים גם נתנו לי טרמפ עד לחיפה כי תמיד יש כאלה שנוסעים."

בהמשך לשאלה הקודמת, כמה זמן צריך להקדיש להכנה לפני כל שיעור?

זמן להכנה זה תלוי, אם אתה לא יודע הרבה על חלל אתה צריך ללמוד קצת לפני. כעיקרון, לפני השיעורים הראשונים
מקדישים קצת יותר זמן (כשעה-שעתיים בשבוע) ועם הזמן כבר לומדים איך העסק מתקתק ומקדישים מעט. אני לא הקדשתי כמעט זמן אחרי איזה 5 שיעורים.

באיזה שעות במהלך היום השיעורים מועברים?

התכנית היא לא חלק משעות הלימוד ולכן היא מועברת אחרי הצהריים ואחרי הלימודים, לרוב בשעות 13:00 או 14:00 או אפילו 15:00.

מהן בעצם הדרישות ממדריך בפרוייקט?

הדרישות ממדריך הן בעיקר ראש גדול! תכנית הלימודים היא מאוד גמישה וכל מה שאתה יכול לתרום מעצמך יתקבל בברכה. תביא הרבה אביזרים, כל מה שעולה לך לראש (סקייטבורד, קוביות, מינירקטות, משחקים של חלליות ואפילו
דברים שפחות קשורים ויכולים לעזור בהסברת החלל).

האם אני מקבל איזשהו קרדיט מן הפקולטה או משהו בסגנון, על ההשתתפות שלי בדבר זה, או שזוהי עבודה לכל דבר? אני שואל מכיון, שעקב היותי עתודאי אני אעבור ראיונות אצל גורמי צבא שונים לפני החזרה שלי לשירות וזה יהיה יפה אם ברזומה שלי יהיה כזה דבר (תעודה וכו').

הרזומה שלך זה אחד הדברים הכי חשובים שאתה יוצא איתם מהפקולטה. מן הסתם הפרוייקט יהווה תוספת יפה לרזומה, גם בתור פעילות חברתית וגם בתור מדריך בפעילות מדעית. תחשוב על זה ככה: אתה לימדת חלל בפרוייקט הכשרת כיתות מצטיינים. בנוסף, אני מבטיח לך שאתה תרחיב את הידיעות שלך בנושא חלל, דבר שיעזור לך בהמשך בפקולטה.

ומה עם מילגה?

בתחילת הסמסטר אני מעביר את שמות הסטודנטים לדיקן הסטודנטים, והם רשאים להגיש בקשת מלגה כמו כל סטודנט שעושה פר"ח. שנה שעברה סטודנטים בפרויקט קיבלו (בנוסף למשכורת) 2500-5000 ₪.
המשך...