יום שלישי, 6 באפריל 2010

מחקרי הנעה: הנעה כימית מתקדמת

אבישג פלוסי

המינהל למחקר פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית (מפא"ת),
מחלקת תשתית טכנולוגית (מת"ט)

הצורך המסתמן של מערכות הנעה קומפקטיות, אנרגטיות, לטווחים ארוכים במהירויות גבוהות גורם להשקעת מאמצים רבים הן בתחום ההודפים הכימיים ושיפורם, והן באמצעי הנעה מתקדמים כגון מנועי מגח ועל-מגח. ההרצאה תתמקד במאמצים אלה ע"י בחינה של שני רעיונות חדשניים לשיפור הביצועים של הודפים מוצקים ומנועי מגח בעלי דלק מוצק. שתי העבודות כוללות היבטים תיאורטיים וניסויים.

בעשרים השנים האחרונות מתבצע מחקר מסיבי בניסיון לשפר את הביצועים האנרגטיים של הודפים מוצקים. על רקע הצורך במערכת פשוטה אך אנרגטית, עבודה זו מציעה וחוקרת משפחה חדשה של הודפים מוצקים, המכילים מחמצן נוזלי. חישובים תרמוכימיים מראים כי צירוף אופטימאלי של דלק פולימרי (לדוגמה HTPB), אלומיניום ומחמצן נוזלי יכול תיאורטית להגדיל את חום השריפה ב- 10% עד 20% , דבר הגורם לעליית התקיפה הסגולית ב- 6% עד 12% ביחס למנועי הודף מוצק קונבנציונאליים. המחקר מציע מספר תצורות המשלבות דלק מוצק ומחמצן נוזלי, ומתמקד בקונפיגורציה בה טיפה בודדת של מחמצן נוזלי נמצאת בסביבת דלק מוצק.

על מנת להגדיל את הטווח והמהירות של טילי שיוט, טילי קרקע-אוויר, טילי אויר-אויר, טילי אויר-קרקע ואחרים, המעבר להנעה על ושגא קולית באמצעות מנועי מגח נראה בלתי נמנע, וכל העולם כיום שותף למאמץ זה. בין מנועי המגח השונים, מנוע המגח עם דלק מוצק הוא הפשוט ביותר מבחינה מבנית, אך חוסר השליטה בו בזמן הפעולה במעטפת תנאיי טיסה רחבה מפחית משמעותית את יעילותו. מוצע רעיון לשיטת ויסות מנוע המגח המוצק, המבוססת על השימוש בשסתום חלוקה לאוויר שמידת הפתיחה שלו מבוקרת: חלק מהאוויר הבא מהכונס נכנס אל תוך חלל הדלק בתא השריפה ומשפיע באופן ישיר על קצב הבעירה של הדלק, ואילו שאר האוויר מועבר דרך מעקף אל תא הערבוב האחורי להשלמת השריפה עם אדי הדלק הבאים מהתא הראשי, ובכך קובע ושומר על יחס דלק/אוויר רצוי.


ההרצאה תתקיים ביום רביעי ל בניסן תש"ע 14.04.10
ש ע ה 16:30
בנין אוירונוטיקה חדר 241
כבוד קל יוגש לפני ההרצאה

אין תגובות: