יום רביעי, 19 בספטמבר 2007

באוויר העולם


הכין וערך: ולדימיר קרפ

האירוע האווירונאוטי הגדול של החודשים האחרונים היה ללא ספק סלון
התעופה בלה בורז'ה, צרפת. זו הבמה לכל חברה שמכבדת את עצמה
להשוויץ עם המיטב שבתוצרת שלה ולראות מה יש למתחרות להציע.

נראה היה שהשנה היה לכולם רק דבר אחד להציע בתחום מטוסי הקרב -
ולא, אין בו מקום לטייס.
הסלון בלט בהעדרם של מטוסים מאוישים חדשים, כאשר הוצגו בעיקר
גרסאות חדשות למטוסים ותיקים כמו ה-F-15 וה-MIG-29.
לעומת זאת, נראה שמבחר וגיוון המל"טים בתצוגה גדל משנה לשנה.

האמריקאים הציגו את ה-Global Hawk, מל"ט התצפית ארוך השהיה שמשמש
אותם בלחימה בעיראק ואפגניסטן, ואת הגרסה החדשה של מל"ט
ה-Predator. ה-Predator התחיל את דרכו כמל"ט תצפית, הפך למל"ט
חמוש מאולתר כשקיבל יכולת לשאת שני טילי אוויר קרקע Hellfire,
ובגלגול הנוכחי הוא מוצג כמל"ט שתקיפה היא ייעודו העיקרי, בדגש
על מקרים בהם יש זמן תגובה מצומצם ומטרות מזדמנות. לגרסה זו
שישה מנשאי חימוש, והיא יכולה לשאת טילי אוויר-קרקע, פצצות
מונחות וחימוש נוסף.

MQ-1 Predator

האירופאים הציגו דווקא את מה שבעיניהם הוא העתיד – מל"ט התקיפה
העתידי nEUROn, המפותח ע"י מספר חברות, כשהמובילה ביניהן היא
Dassault הצרפתית.

nEUROn

השנה לישראל הייתה נוכחות גדולה אף מהרגיל, עם מוצרים רבים
ומגוונים, מכלי טייס שלמים ועד ציוד אלקטרוני מתוחכם.

תשומת לב רבה קיבלה החשיפה הרשמית של מל"ט ה"איתן" הענק מתוצרת
התעשיה האווירית.

בעל מוטת כנפיים של 26 מטר ויכולת נשיאת 1000 ק"ג מטען יעודי,
ה"Heron TP", כפי שהוא מוצג בתערוכה, יכול לשהות באוויר 36 שעות
ללא הפסקה. בנוסף לציוד התצפית והמודיעין שאנו רגילים כבר לראות
במל"טים, יוכל ה"איתן" ככל הנראה לשאת חימוש, ובפרסומים זרים דובר על
כך שיעוד אפשרי שלו הוא איתור ויירוט טילים בליסטיים בשלב השיגור.

Heron TP


מוצר ישראלי נוסף שהוצג לראשונה בתערוכה הוא ה-Hermes 900 מתוצרת
אלביט. מל"ט זה מצטרף למשפחת ה-Hermes על דורותיה: 180, 450
ו-1500 וממלא תחום יכולות נוסף לצרכנים הפוטנציאליים. בעל כושר
נשיאה של 300 ק"ג, המטוס מצויד במערכת נחיתה והמראה אוטומטית,
גם בשדות שאינם מצוידים במיוחד לכך.

Hermes 900


אחיו הקטן של ה-Hermes 900, ה-Hermes 450 נרכש לאחרונה ע"י צבא
בריטניה לשמש את חייליו בעירק ואפגניסטן, וגם נבחר להיות
הפלטפורמה הבסיסית של תוכנית המל"ט העתידי שלו,
ה-Watchkeeper 450.

והרוסים. בואו לא נשכח את הרוסים.

התצוגה שלהם בלה בורג'ה השנה כללה את הגרסה החדשה של המטוס הישן,
MiG29 OVT, המצויד במנועים עם כיוון דחף משתנה, והרשים את הקהל,
כמיטב המסורת הרוסית במופע אווירובטי מרהיב.

MiG29 OVT


במקביל, ניסו נציגי חברת ייצוא הנשק הרוסית, להכחיש את הדיווחים
בעיתונות שרוסיה עתידה למכור לסוריה 5 מיירטי MiG31 וכמות לא
ידועה של מטוסי קרב MiG29. הזמן יראה עכשיו האם נראה אותם בשמי
השכנה הצפונית שלנו.

בתחום התעופה האזרחית ,היו אלה דווקא האירופאים שהראו ששלהם הכי
גדול.

המטוס הגדול בעולם (כמעט. יש אוקראיני אחד גדול יותר) , ה-A380 של
איירבאס הלהיב את מבקרי התערוכה. הענק הלבן הזה יוכל לשאת 555
נוסעים (או יותר מ-800, אם ידחסו קצת) היישר מניו-יורק לרומא.
בתערוכה הוצגו שני המטוסים הראשונים שיוצרו, היישר מהרישוי, אך
הנוסעים יאלצו להמתין מעט, שכן הטיסה המסחרית הראשונה שלו מתוכננת
להתקיים ב-25 באוקטובר, בטיסה SQ380 של Singapore Airlines
מסינגפור לסידני, אוסטרליה.


Airbus A380


והמתחרה העיקרית של איירבאס, חברת בואינג, שמרה על שקט יחסי.
ה-787 העתידי שלה צפוי לצאת לטיסת מבחן ראשונה באוקטובר, ובינתיים
יכלו באי התצוגה להתרשם מדגמים נוצצים שלו שהוצגו בביתן החברה.

Boeing 787

אין תגובות: