יום רביעי, 19 בספטמבר 2007

הטריבונה


מאת אורן בוך

פה תקבלו את המידע הכי שווה על המטוסים והפרויקטים הכי מטורפים שיכלו מהנדסי אויר-חלל לחשוב עליהם. אם חשבתם שפרויקט אצל רינגל/ארצי הוא הזוי, חכו שתראו מה מתבשל לכם כאן. ואם הטריבונה מזכירה לכם את השער האחורי של מוסף הספורט בעיתון כלשהו אז זאת הכוונה. אבל פה לא תקבלו את תמונת השבוע...

10 עובדות שלא ידעתם על Ornithopter, המטוס שעף כמו ציפור
  1. הוגה הרעיון הוא מהנדס אויר-חלל פרופסור ג'יימס דה-לרויי, פרופסור אמריטוס באוניברסיטת טורונטו.
  2. ליאונרדו דה-וינצ'י ניסה לראשונה לייצר מטוס כזה בשנת 1490.
  3. עזרו לו בפרויקט הזה קבוצת סטודנטים. כולם היו מלימודי מוסמכים.
  4. במטוסים רגילים, בעלי כנפיים קבועות, המנוע מייצר דחף והכנף את העילוי. אצל ציפור, הכנף מייצרת את שניהם.
  5. דחף ה–Ornithopter נוצר על-ידי אזור בעל לחץ נמוך בשפת התקפה של הכנף בעת הנפנוף, הנקרא יניקת שפת-התקפה (leading-edge suction). כח זה מושך את המטוס קדימה ומקנה לו מהירות.
  6. כנפי המטוס בנויות חזק הרבה יותר מכנפי מטוס רגיל עקב המאמצים הגדולים שפועלים עליהם בזמן נפנוף. כדי להשיג חוזק נדרש ולשמור על משקל מינימלי, דה-לרויי בנה את הכנפיים מחומר מרוכב: סיבי פחמן (carbon fiber) ו- Kevlar.
  7. משקל המטוס 345 ק"ג. מהירות המראה של 82 קמ"ש הושגה בקצב של נפנוף בודד לשניה. עם זאת, לא הושגה המראה עקב מסלול המראה קצר מדי.
  8. בעיות בנפנוף גרמו למטוס לקפץ על המסלול ולאבד יציבות.
  9. במשך שנים רבות עבדו חברי הקבוצה על תיקונים ושיפורים.
  10. האם הם הצליחו? ועוד איך! המטוס עזב את אדמת קנדה לטיסה משמעותית ב-8 ביולי 2006, לטיסה של כמטר מעל פני הקרקע למשך 14 שניות ולמרחק של 300 מטרים, ובכך שבר את השיא של המטוס הממונע של האחים רייט ב-2 שניות, כ-103 שנה אחריהם.
ניתן לראות קטעי וידאו בקישור הזה

אין תגובות: